Категории

Производители

Реклама

Фън шуй на работното място

Фън шуй на работното място

Фън шуй на работното място

Повече детайли


0,00 лв с ДДС

29 other products in the same category:

Желанията и предствата ни за идеалното работно място са нещо много индивидуално. Едва ли е възможно така да разместим и подредим обстановката в офиса, че тя да отговаря на всички наши изисквания. И тук за помощ и съвет можем да се обърнем към някои основни правила на фън шуй за работното място. Какво да правим обаче, когато нямаме възможност да ги спазим?

Фън шуй на работното място

1. Когато сте зад бюрото си, трябва да виждате входната врата.
За да се съсредоточите върху работата си, човек трябва да изпитва усещането за пълна безопасност. Нашите инстинкти за оцеляване никога не спят и всеки път, когато се почувстваме уязвими, част от нашето внимание се отвлича и подсъзнателно се съсредоточава върху всякакви звуци, сенки и вибрации, които биха могли да ни предупредят, че някой се приближава към нас.
* Сложете в стаята огледало така, че да можете да виждате в него входната врата.
* Прикрепете към вратата предмет, издаващ звук, когато тя се отваря, например камбанка.

2. Трябва да сте сигурни, че зад гърба ви никой не минава.
Ако зад вас ходи някой, това нервира много. Тук отново се проявява нашият инстинкт за самосъхранение. Ние сме програмирани да сме нащрек, ако чувстваме тила си незащитен и уязвим.
* Закачете на стената огледало, обърнато в посока към прохода
* Заградете работното си място с екран, растение или някакъв друг предмет, който да се възприема като стена или бариера.
* Поставете някакъв отразяващ предмет на такова място, че да отвлича вниманието на минаващите хора от вас.

3. Поставете бюрото си така, че то да не е директно срещу входната врата.
Ако бюрото ви е на една линия с вратата, то често пъти най-напред към вас ще се обръщат с молба да свършите нещо и вероятно ще ви натоварват с повече задачи и работа, отколкото сте длъжни да изпълните.
Най-добрият изход от положението в тази ситуация е да преместите бюрото си така, че да отвлечете вниманието на влизащия, което обикновено се съсредоточава върху този, който седи директно пред вратата, за да се разсее върху тези, които седят встрани от нея.
* Поставете от лявата страна на бюрото предмет, който пречупва светлината, обърнат с пречупващата си страна към вратата. Предметът ще привлече погледа на влизащия и ще отвлече вниманието от вас.

4. Всички проходи, които виждате от своето работно място, трябва да бъдат добре осветени.
Човекът, който влиза в помещението, трябва да ви вижда ясно, също както и вие него. Винаги е по-приятно да общувате с онези, които веднага ви познават и се обръщат към вас по име.
Ако не можете да осигурите добро осветление:
* Закачете на стената плакат или емблема в яркожълти тонове. Обектите придобиват по-голяма отчетливост върху жълт фон. Контрастът ще даде на влезлия човек повече шансове да привлече вашето внимание.

5. Пряката светлина трябва да бъде насочена към вашата неработна ръка, т.е. както всички знаем, светлината трябва да идва отляво.
Не се съгласявайте да работите в помещение, осветено само с горно луминесцентно осветление. Такава мъртвешка светлина има само в безплодните пустини. Поставете лампата от страната на вашата неработна ръка, така че върху работната площ на бюрото да не се образуват сенки, когато използвате работната си ръка.
Източникът на светлина трябва да бъде разположен от противоположната страна на вашата работна ръка, за да не хвърляте сянка върху работната площ и това да не ви кара да напрягате зрението си.
Ако работите с дясната ръка, източникът на светлина трябва да се постави отляво; ако работите с лявата ръка – отдясно. Работната зона, върху която сте устремили погледа си, трябва да бъде осветена с източник на светлина, който не хвърля сянка.
* Ако нямате възможност да изпълните това условие, пишете с химикал или молив със жълт цвят. Жълтото привлича вниманието и може малко да смекчи сенките.

6. Материалите, с които работите най-често, поставете така, че да ви бъдат достъпни, без да ставате от въртящия стол.
Представете си, че седите пред пулт за управление. Всичко, което може да ви потрябва в работата, разположете така, че да можете лесно да достигате всеки предмет, без да правите излишни движения.
Подреждайки наблизо всички необходими материали, вие ще икономисате маса време, тъй като няма да ви се налага през деня да ставате за тях и да отивате до шкафове и етажерки.
* В началото на всеки ден, преценявайки предстоящите задачи, подредете на бюрото или близо до него необходимите инструменти и материали.
* Възприемайте своето бягане насам-натам като гимнастика, която засилва кръвообращението ви. Всяко физическо движение е полезно за здравето.

7. Регулирайте височината на стола така, че работният материал да бъде на ниво, удобно за очите.
Не икономисвайте усилия и време да отрегулирате височината на вашия стол така, че за очите ви да е удобно да гледат монитора.
Дори и най-малкото неудобство след известно време може да намали вашата производителност.
* Използвайте долната или горната част на екрана – тази, която ви е по-удобна. По-добре прозорецът да е по-малък, отколкото да ви болят мускулите на врата или очите.

8. Поставете телефона от страната на доминиращото ухо, т.е. това, към което притискате телефонната слушалка, а не от страната на доминиращата ви ръка.
Мнозина поставят телефона от страната на ръката, с която вземат телефонната слушалка, а не от страната на ухото, с което им е по-удобно да слушат. Тъй като за слушане се губи много повече време, отколкото за набиране на номера, по-разумно е телефонът да се поставя именно от страната на доминиращото ухо.
* Удължете кабела, за да поставите телефона там, където трябва да бъде.

9. Разположете лозунгите и вдъхновяващите надписи в зоната на добра видимост.
Ако на вашето работно място седне друг човек и не му се наложи да махне от бюрото никакви лични предмети, това означава, че вие не сте придали на своето работно място нито щрих от своята неповторима индивидуалност. Ако бюрото ви е почти толкова безлично, като в хотел, вие ще трябва да му вдъхнете малко живот.
* Ако вътрешните правила на фирмата забраняват използването на украси, можете да сложите като фон на персоналния си компютър снимка на семейството ви, любим пейзаж, снимка от пътуване, изобщо нещо, което ще ви е приятно да виждате.
* Ако правилата във фирмата забраняват да украсявате екрана на компютъра си, сложете вътре в най-горното чекмедже на бюрото си дреболийки, снимки, картички, които ще ви бъде приятно да виждате всеки път, когато дръпнете чекмеджето, за да вземете необходимите ви материали за работа.

10. Защитете работното си място от погледите на други хора.
Усещането, че сте прекалено открити за погледите на други хора може да породи чувство на дискомфорт. Растение или екран, разсположени по-високо от бюрото ви, ще ви осигурят чувството на безопасност, необходим, за да работите ефективно.
Ако работите в една стая заедно с други колеги, постарайте се да заградите своето бюро от другите. Това е много важно, особено, ако бюрата са много близко едно до друго. Усещането за защитеност от нахлуване в личното пространство и от погледите на другите хора ви дава възможност да се съсредоточите максимално върху работата си. Чувството, че са ви поставили за всеобщо разглеждане, е поносимо, понякога дори приятно, само докато имате възможност да останете насаме, когато поискате.
* Разположете върху бюрото си папките или чекмедженцата за входящи документи така, че да закриват непосредствено работната ви зона.
* Направете си от подходящ материал екран и го закрепете отстрани на работния плот на бюрото ви.
* Ако работното ви място е поне частично скрито от странични погледи, това ще ви създаде усещането за защитена персонална ниша, а това е много важно, за да запазите самоуважението си и чувството си за собствена значимост.

11. Направете така, че мястото, което заема вашето бюро, при необходимост да превърнете в удобно място за общуване.
Общуването на работното ви място е естествен процес. Затова в офиса е добре да има място, където сътрудниците могат да обменят идеи, да обсъждат въпросите, свързани с работата или просто да поговорят непринудено. Имайки представа за това каква обстановка е по-подходяща за различните типове общуване, можете да подредите в офиса мястото за общуване така, че то да хармонира с всяка ситуация.

* Подреждане с преобладаващ дух на елемента метал.
Когато хората сядат за разговор на кръгла маса, ситуацията се изпълва с елемента метал. Тъй като визуално не се подчертават ничии пълномощия, всички участници са равнопоставени и са склонни да поемат отговорност за обсъждания проблем и да положат максимум усилия, за да го решат. Когато в обстановката преобладава елемента метал, това спомага за устния обмен на мнения. Духът на метала служи като гаранция, че обменът на мнения ще върви леко и всички мнения на участниците ще се разглеждат като еднакво ценни.

* Подреждане с преобладаващ дух на елемента дърво.
В ситуация, когато е необходимо да се вземе определено решение, идеалното разположение е правоъгълна маса за заседания. Дървото поощрява вземането на решения и избавя от опасенията, че те ще са прекалено новаторски. Когато няколко души седят в един ред, връзката, възникваща между тях, не е толкова тясна, както в ситуацията, когато те седят на кръгла маса, защото не им е удобно да разговарят един с друг. Когато хората седят в един ред, тяхното общуване се ограничава най-вече до кратки изказвания по същността на обсъждания въпрос.
Духът на дървото спомага вземането на решение и избавя от опасение, че то ще е прекалено новаторско.

* Подреждане с преобладаващ дух на елемента огън.
Когато пълномощията на властта трябва да останат в един човек, се предпочита един човек да седи срещу всички останали. Най-типичният случай за такова разположение в духа на огъня е лекторът в залата. Макар че такова разположение понякога се използва погрешно и в ситуации, когато участниците в разговора са равноправни партньори.
Например, в офисите и ателиетата на дизайнери и консултанти по интериор, архитекти, и други ситуации, когато клиентът на услугата и нейният изпълнител трябва да си сътрудничат, не бива да се използва такова разполагане в духа на елемента огън. При това, този, който седи самотен, усеща по-голям психологически натиск. Когато решенията се вземат съвместно с клиента, е по-добре да се избягва такова подреждане на мястото за разговори. То е уместно само в случаите, когато вие се стремите и/или сте длъжни да контролирате ситуацията.
Духът на огъня, т.е. всяка конфигурация, в която един човек се разполага на върха на триъгълника, го натоварва с власт и отговорност.

* Подреждане с преобладаващ дух на елемента вода.
Когато се изисква свободно изразяване на чувства, най-подходящо е разположението в духа на елемента вода. Когато не сме сковани от рамките на зададено поведение, нашите реакции са искрени и непосредствени. В ситуации, когато има необходимост от приспособяване към неизвестни дотогава критерии, хората са склонни да се възприемат един другиго като съюзници.
Разполагането в духа на елемента вода носи случаен и незадължителен характер. Непринуденото приятелско общуване в такава обстановка е гарантирано.

* Подреждане с преобладаващ дух на елемента земя.
Само групи от четири или осем души могат да седнат удобно във формата на фигура, съответстваща на елемента земя, т.е. във формата на квадрат. Квадратът символизира стабилност и уважение към всеки участник в беседата.
Разполагането в духа на елемента земя предизвиква усещане за съпричастност към групата и безопасност.
Ако не можете да разположите столовете около масата, подредете ги около квадратен килим или просто ги наредете така, че да образуват квадрат.

12. Трябва да сте сигурни, че на работното си място можете да задействате всичките си пет сетива.
Ние не можем да живеем в съответствие със своя естествен биологичен ритъм, защото сме принудени да ходим всеки ден на работа. Ние ставаме, храним се и лягаме да спим не тогава, когато ни се иска, а тогава, когато това трябва да се прави. В древните времена хората са живели под открито небе и органите им, приемащи информация от околния свят, са били развити много по-добре, отколкото при съвременните хора. Когато хората започнали да прекарват повече време в закрити помещения, натоварването на сетивата им станало по-малко. На работа ние използваме предимно зрението си, а слухът, обонянието и осезанието се задействат от време на време. За да функционира жизнената енергия в организма достатъчно ефективно, всички сетива трябва да получават по възможност равномерно натоварване.
* Облицовайте с мека тъкан ръбовете на бюрото и мястото, където сте поставили подложката за мишката.
* Китката е особено чувствително място и докосването до различни видове повърхности през деня ще ви даде разнообразни усещания.
* Внесете разнообразие от аромати на своето работно място.

13. Предметите, които ви заобикалят, трябва да бъдат с цвят, който ви е приятен.
Ако цветовата гама на офиса не ви подхожда, не съоответства на вашите специфични емоционални потребности, ето няколко идеи:
* Използвайте допълнителен цвят на бюрото си, за да неутрализирате цвета, който не съответства на стила на изпълняваната от вас работа. Например, ако вашата работа изисква енергия, а офисът е оформен в сини тонове, добавете няколко петна с оранжев цвят, например подложете оранжева тъкан под клавиатурата на компютъра или под телефона.
* Ако синият цвят не ви подхожда, използвайте оранжев.
Ако оранжевият цвят не ви подхожда, използвайте син.
* Ако червеният цвят не ви подхожда, използвайте зелен.
* Ако зеленият цвят не ви подхожда, използвайте червен.
* Ако жълтият цвят не ви подхожда, използвайте виолетов.
* Ако виолетовият цвят не ви подхожда, използвайте жълт.

14. Поддържайте работното си място чисто.
Всички зони на работното ви място трябва да бъдат чисти, включително и повърхността на бюрото, и всички чекмеджета, които отваряте поне веднъж на ден.
* Изхвърлете картичките, които сте си запазили, защото са симпатични, всички немаркирани дискети и дискове, стари квитанции, бележници, изписани наполовина, дреболийки, сувенирчета, които са ви подарили и които не искате да слагате отгоре на бюрото си, стари химикалки и изобщо всякакви предмети, които не са ви трябвали през последните три месеца.
* Помнете, че ви трябва само едно шишенце коригираща течност, едно руло тиксо, една кутийка кламери и една кутийка скоби за телшевката.
* Изхвърлете всички вещи, хартии и папки, които обикновено трупате зад вратата, предполагайки, че ги оставяте там само временно. Колко временно? Правилото е: в началото на всеки месец да подреждате това, което сте отделили за временно съхранение, и да изхвърляте онова, което се е оказало ненужно, за да не се затрупва пространството зад вратата или друго подобно място.
* Купът вещи зад вратата е сигнал, че не се справяме с натоварването на работното си място. Понякога се натрупва такъв куп, че вратата не се отваря докрай. Между другото, блокираният вход символизира препятствия по пътя на реализацията ни.
* Редовно почиствайте чекмеджетата от ненужни хартии. Папките, които ползвате най-често, подредете в шкафа, който стои най-близо до бюрото ви. Ако не сте използвали една папка един месец, значи трябва да я поставите в друг, по-отдалечен шкаф. Папките с документи, които използвате постоянно, трябва да се намират не по-далеч от три-пет стъпки от бюрото ви.

15. Поставете в офиса растение в саксия и се грижете за него.
* Често пъти състоянието на растението отразява физическото и духовно състояние на неговия стопанин. Когато растенията вехнат, в главата на стопанина им също спират да се раждат идеи. Когато растенията станат толкова много, че заплашват да окупират вече бюрото ви, това може да е сигнал, че вие сте надраснали своята работа.

16. Използвайте растения, които пречистват добре въздуха.
В повечето офиси въздухът не е много свеж. Токсичните вещества, които се отделят от пластмасите, боите, облицовъчинте материали в офиса, могат да отравят въздуха, който дишате. Растенията поглъщат някои от тези вещества.
Ако вие често се оплаквате от главоболие, сънливост или необичайна нервност, опитайте се да поставите в стаята саксия с подходящо растение.

На 10 кв. м. площ, при височина на помещението 2,40-3 м се препоръчва 1 растение. Това азначава, че ако приемната ви е с площ 20-25 кв.м., ще са ви нужни 2-3 растения, за да пречистват осезаемо въздуха. Хлорофитум, английският бръшлян или бамбуковата палма пречистват въздуха по-добре от всякакво техническо устройства. Ненапразно учените от НАСА предлагат именно тези растения за филтрация на въздуха в космическите кораби.

Формалдехид се използва при производството на много видове покрития за под и мебели от плоскости. Растения, които поглъщат формалдехид са: папрат, хризантема, паричка, фикус, палма Рафия.

Амонякът се съдържа в много почистващи средства. Растения, поглъщащи амоняк, са: лириопе (Liriopelour spicata), хризантема.

Бензолът се съдържа в парите, които отделят новобоядисаните повърхности, а така също и почистващите течности. Растения, поглъщащи бензол са: паричката, хризантемата, английския бръшлян.

Ксилолът е разтворител, използван в бои и лакове. Растения, поглъщащи ксилол са: миниатюрен фикус, драконово дърво.

Растения, поглъщащи няколко отровни вещества: лилия, фикус, лале, бръшлян.

17. Контактите на електрическите уреди трябва да бъдат така разположени, че да не е необходимо да се протягате до тях.
В един съвременен офис количеството на проводниците и оборудването, използвано на всяко работно място, стряска въображението. Ако се налага да лазите по пода, за да определите кой кабел на кой от уредите отговаря, това едва ли подпомага творческото ви вдъхновение и спокойствие на духа.
* Прикрепете с тиксо проводниците към онази страна на бюрото, която е обърната към стената.
* Свийте дългите кабели така, че нито един от тях да не докосва пода.

Състоянието на работното ни място отразява вътрешното състояние на нашето съзнание. За да можем да мислим и ефективно да се трудим и генерираме нови идеи, е необходимо съответствие на външното обкръжение и нашите вътрешни стремежи.

18. Ако искате да промените обстановката, сменете мястото на 7 предмета.
Ако искате в живота ви да станат промени, вие трябва преди всичко да се освободите от атрибутите на стария си живот. Ако не направите това, енергията на старите вещи просто няма да позволи в живота ви да влезе енергията на обновлението, включително и издигането в службата. Това се отнася до материални предмети, които вие не ползвате и които просто заемат място, включвайки както дрехи, така и работни принадлежности.

Защо именно седем предмета? В традиционния фън шуй числото Седем символизира подготовката към промяна. (Седем е на осоена почит в Китай, много неща са свързани със седем, Деня на влщбените китайците празнуват на седмия ден на седмия месец от Китайсата Нова година) Това именно е количеството предмети, които не са прекалено малко и не са прекалено много. Да се правят промени, не е толкова лесно, и именно способността на един човек да се заеме сам с подготовката на това, го отличава от онези, които просто мечтаят за промяна, но не се стремят действително към нея.

* Изхвърлете всякакви офисни принадлежности, които никога не сте използвали и които само събират прах и ръждясват някъде.
* Направете размествания на бюрото си. Само това вече може да ви позволи да направите десетина промени.
* Сложете на друго място кошчето за хартиени отпадъци.
* Разгледайте всички чекмеджета на бюрото си и подредете нещата в тях по друг начин.
* Сменете картините върху стените.

19. В офисното оборудване, което използвате най-често, трябва да има нещо персонално ваше.
В течение на един работен ден вие използвате най-често един вид оборудване, така ли е? Не ви ли е досадно, ако той не носи отпечатък от личността ви. Ние вече говорихме, че всеки предмет ни изпраща съобщение. Изпратете на самия себе си жизнеутвърждаващото съобщение: “Аз съм”. Дали това ще е телефонният апарат, компютърът или сметачната машинка, направете така, че тези вещи да ви изпращат съобщения, които да ви вдъхновяват за работа.
* Сложете като фон на монитора си ваша любима картина.
* На стената близо до бюрото си закачете ваши любими фигурки, лепенки, картички и т.н.
* Пред празници закрепвайте към бюрото си цветен балон.

20. В края на всеки работен ден почиствайте работното си място, така че върху повърхността на мебелите и оборудването да няма прах.

Колко време ви трябва, преди да престанете да обръщате внимание на безпорядъка върху бюрото си? Ние много лесно свикваме с безпорядъка около нас. Обикновено започваме да чистим, едва тогава, когато трябва да дойде клиент в офиса и тогава гледаме на обстановката с други очи. Разбира се, можем и да не обръщаме внимание на хаоса върху бюрото ни, но това не означава, че той не оказва отрицателно въздействие на нашата производителност.
* Ако през цялото време виждате пред себе си планини от хартии, мръсен прозорец или празна стена, вашето подсъзнание получава отрицателни сигнали. То ви напомня, че ако забравяте да удовлетворите своите естетически потребности и не смятате за необходимо да изразходвате сили за почистване, това няма да ви се размине току-така. Рано или късно работата започва да предизвиква във вас раздразнение и вие дори не подозирате за истинската причина. Не чакайте този момент, украсете офиса с плакат, снимки, емблеми, календари и т.н. Не ги закачайте просто на стената, а ги подберете внимателно, със съответното оформяне, рамки и т.н., така че офисът ви да придобие атмосфера на обитаемо и уютно място, където ще ви бъде приятно да идвате всеки ден.

Освободете се от излишните вещи и направете работното си място удобно и привлекателно. Това е важно не само от естетическа, но и от психологическа гледна точка. Вие ще придобиете онази яснота на мисълта, която ви е необходима, за да постигнете успех в кариерата си.

Ненси Вайдра е специалист в областта на фън шуй, автор е на няколко книги по практическо приложение на фън шуй. Тя е формулирала 20 “златни” правила за комфортно и ефективно работно място. Ако обаче не можем да спазим тези правила, тя ни дава прости и ефективни съвети.

РАБОЧИЙ СТОЛ В ОФИСЕ.

Правильное расположение столов, стульев и прочей мебели в офисе не
менее важно, чем соблюдение правил фэн шуй при выборе места для деловой
конторы. Ниже приводятся рекомендации относительно рабочего стола в офисе:
1. Столы в комнате должны стоять параллельными рядами.
2. Стол начальника или владельца офиса должен располагаться на самом
благоприятном месте комнаты.
3. Стол начальника должен находиться в таком месте, где за спиной у
сидящего невозможно ходить.
4. Поставьте на стол талисман (к примеру, “священную тыкву”).
5. Посоветуйтесь со специалистом насчет размеров стола.
6. Если вы работаете с финансами, желательно поместить на стол
“талисман восьми сокровищ”.
7. Не кладите на стол предметы, оказывающие негативное влияние (к
числу их относятся змеи и рога животных).
8. Не ставьте стол лицом к двери.
9. Дверь не должна находиться также прямо за спиной у сидящего за
столом.
10. Спина сидящего за столом не должна быть обращена в угол.
11. Проследите, чтобы над столом не проходила открытая потолочная
балка.
12. Не ставьте стол напротив туалета.
13. У сидящего за столом не должно находиться за спиной застекленное
окно.
14. Не ставьте стол рядом с колонной; нежелательно также, чтобы колонна
стояла перед столом.
15. Ни в коем случае не помещайте стол перед каким-либо остроконечным
предметом или напротив угла комнаты.
16. Не ставьте стол под лестницей.
17. Менеджер должен сидеть спиной к сплошной стене.
18. Нежелательно, чтобы напротив двери офиса находился подвал.


Количка  

продукт (празна)